Pod kupolí

Některé knihy jsou vám prostě osudem předurčeny. A přesně tak to nejspíš bylo s knihou Pod kupolí. Při každé návštěvě knihkupectví na mě odněkud vykoukla a fascinovala mě svým příběhem i svou tloušťkou. Nebudu zapírat, že čím tlustší kniha (a ještě od mého oblíbeného autora), tím lákavější pro mě je. A proto asi po čtvrt roce jsem po ní bezmyšlenkovitě sáhla a koupila ji.





*          *          *          *          *
Název: Pod kupolí

(Originální název: Under the Dome)


Autor: Stephen King


Počet stran: 1038


Nakladatelství: Beta Dobrovský


Rok vydání: 2018

*          *          *          *          *




Asi měsíc se na mě smutně dívala z poličky, neboť jsem pořád tvrdila, že momentálně nemám čas na tak objemnou knihu. Trochu jsem lhala, řekla bych, že jsem se prostě bála, že mě asi nebude bavit a že se zklamu, ačkoliv vím, že Stephen King je skvělý spisovatel. Nakonec jsem se odhodlala, knihu z poličky vytáhla a pustila se do čtení. A musím říct, že toho vůbec nelituju.


Anotace: Malé městečko odřízne od okolního světa neproniknutelná bariéra neznámého původu a obyvatelé jsou náhle ponecháni sami sobě. Ovzduší je postupně znečišťováno, zásoby se tenčí, energetické zdroje docházejí, pokusy o proražení bariéry jsou marné. Vláda státu je bez ohledu na veškeré své zdroje bezmocná a může pouze zvenčí přihlížet. Místní radní s diktátorskými sklony si uvědomí příležitost konečně vyniknout a prokázat svému městečku dobro, samozřejmě podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Začne je řídit pevnou rukou - v této mimořádné situaci přece nemůže nic lepšího udělat, lidé silné vedení jistě ocení! Další reálie příběhu - syn radního s nádorem na mozku, ilegální výrobna drog a jediná slyšitelná radiostanice, vtloukající lidem do hlavy jen boží lásku - to jsou přísady, které působí jako katalyzátor už beztak výbušné situace. Můžeme sledovat postupný rozklad lidského společenství, kde přestávají platit pravidla civilizace. Výsledkem je mistrná studie lidské bezmoci, arogance a násilí.


Kniha mě okamžitě pohltila. Od začátku byla velmi čtivá, takže ačkoliv je velmi objemná a do mého batůžku se jen tak nevejde, oželela jsem radši jiné (možná důležitější) věci a všude ji tahala s sebou. Příběh byl velmi silný, až na pár věcí dost realistický, až měl člověk trochu strach, že by se to mohlo stát i ve skutečnosti. Od začátku jste si zamilovali určité postavy a také jste hned tušili, které postavy budete nenávidět. A nejpřekvapivější bylo, že ačkoliv má kniha tolik stránek, nenacházela se zde snad jediná pasáž, která by byla nudná nebo by brzdila děj.


Myslím, že tomu, aby děj neustále pokračoval vpřed, velmi pomohlo členění kapitol na podkapitoly. Každá podkapitola znamenala posun buď časový nebo mezi postavami. Pamatuji si na jeden moment, kdy se v knize vyskytovala poznámka, že od zaklapnutí Kupole uplynulo necelých 72 hodin, a já tomu prostě nechtěla uvěřit, protože jsem měla pocit, že už muselo uplynout mnohem více času vzhledem k událostem, které se stihly přihodit, i k číslu stránky, na které jsem zrovna byla. O to děsivější celá kniha byla, protože si člověk uvědomí, jak rychle se může normální život otočit v noční můru.


*          *          *          *          *
Stephen King je americký spisovatel, známý především jako "král hororu". Patří mezi nejproduktivnější a nejpopulárnější spisovatele současnosti. Mezi jeho nejznámější díla patří CarrieToZelená míle, série Temná věž a Vykoupení z věznice Shawshank. Velká část jeho děl byla také zfilmována.
*          *          *          *          *


Snad jediná negativní věc, která mě napadá, je malé zklamání při vysvětlování, odkud se Kupole vzala. Nechci vám prozrazovat závěr, jenom asi nejsem úplně fanynka sci-fi, takže pro mě tato část představovala malé negativum.

Jinak ale kniha naprosto splnila má očekávání. Podařilo se jí mě pohltit, donutila mě odložit hodně věcí na později jenom proto, že jsem potřebovala vědět, co bude dál, vzbudila ve mě neskutečné emoce, donutila mě brečet, smát se, milovat i nenávidět. Poslední část knihy jsem opravdu strávila v slzách a s pocitem naprosté beznaděje. Stephen King zase odvedl brilantní práci a jen mi potvrdil, že je opravdu mým nejoblíbenějším spisovatelem.

Takže poslední dobou kudy chodím, tam doporučuji zrovna tuto knihu. A doporučím ji právě tak i vám. Udělejte si čas, pohodlně se usaďte a nechte se vtáhnout do osudů lidí, kterí právě tak jako my žili naprosto obyčejným životem, který jim náhle změnila obří Kopule, která se zaklapla nad jejich městečkem. Pozorujte jejich životy, analyzujte jejich chování, zamilujte se do svých hrdinů a nenáviďte jejich nepřátele. Zapomeňte na svá trápení a starosti. Protože přesně o tom by knihy měly být.

Máte rádi Stephena Kinga? Kterou knihu máte nejraději? A viděli jste některá filmová zpracování jeho knih?

Komentáře