Nikdo nemá alibi

Všude voní řízky a svařené víno, v pozadí hrají koledy a celá rodina sedí okolo vánočního stromečku. Ano, je tu Štědrý večer a každý se těší na rozdávání dárků. Po několika minutách se ke mně dostává balíček, který mi velmi připomíná kupičku knih. A po rozbalení se moje tušení potvrzuje. Několik knih různých velikostí i žánrů. A mezi nimi i Nikdo nemá alibi od Rudolfa Čechury.





*          *          *          *          *
Název: Nikdo nemá alibi


Autor: Rudolf Čechura


Počet stran: 256


Nakladatelství: Mladá fronta


Rok vydání: 2013



*          *          *          *          *




Musím se přiznat, že sama bych si asi tuto knihu nepořídila. Sherlocka Holmese a detektivky obecně mám velmi ráda, ale z nějakého důvodu by mě nezaujala na první pohled. Navíc bych asi měla předsudky, protože mám vždy před čtením pocit, že nikdo nedokáže pojmout téma Sherlocka Holmese tak skvěle jako samotný Sir Arthur Conan Doyle. Naštěstí Ježíšek žádné takové předsudky nemá, takže mi umožnil podívat se na toto téma z trochu jiného úhlu.


Anotace: Rudolf Čechura rozehrává ve dvou detektivních novelách pátrání známé dvojice Holmes a Watson, i když v trochu obráceném významu. První z nich - Nikdo nemá alibi - se odehrává v Londýně a vyšla poprvé a naposledy v brožovaném vydání v nakladatelství Práce v roce 1969. Druhá - Dobře časovaná vražda - z prostředí pražského Rozhlasu vycházela pouze na pokračování ve Světě v obrazech, knižně už za normalizace vyjít nesměla.


Hned na začátku si musíme uvědomit, že kniha nemá být dalším pokusem o uchopení Sherlocka Holmese tak, jak ho známe. Vše je úplně jinak, než by se na první pohled mohlo zdát. Sherlock (nebo v tomto případě vlastně Tom) Holmes není Sherlock Holmes, ale pražský policista Tomáš Klíma. Děj se odehrává nejen v Londýně, ale také v České republice. Jedině doktor Watson je opravdu doktor Watson. A ve chvíli, kdy se jim naskytne příležitost řešit případ, zjišťujeme, že ke klasickému Sherlockovi má kniha opravdu velmi daleko. Přesto mě však svým humorem a jinakostí velmi okouzlila.


Kniha se skládá ze dvou novel. První, pojmenovaná stejně jako kniha Nikdo nemá alibi, se odehrává v Londýně, kam pražský policista Tomáš Klíma odjede na neplacenou dovolenou. Zde se seznamuje právě s doktorem Watsonem. A jak už název napovídá, vrhnou se do řešení případu, ve kterém opravdu nikdo nemá na dobu vraždy alibi. Druhá novela, pojmenovaná Dobře časovaná vražda, se odehrává v Čechách, kdy doktor Watson přijíždí do Prahy, aby pomohl Klímovi vyřešit případ velmi zvláštní vraždy.


*          *          *          *          *
Rudolf Čechura byl český spisovatel. Byl členem The Sherlock Holmes Society of London (od roku 1968) a České společnosti Sherlocka Holmese (od roku 2000). Mezi další jeho úspěšná díla můžeme zařadit například román Šperhák, za který získal Literární cenu knižního klubu (1996), nebo sbírku Dr. Holmes v Čechách, za kterou získal Cenu Jiřího Marka (1999).
*          *          *          *          *


Přiznávám, že tato kniha patřila k mým restům. Trvalo dlouho, než jsem se k ní dostala, převážně kvůli předsudkům, které jsem k ní měla. Teď po přečtení jsem ale ráda, že jsem ji nenechala odloženou napořád. Neočekávejte žádné složité čtení, je to skvělá kniha na odreagování a vypnutí. Pokud se oprostíte od všech očekávání, která vám vyplují v hlavě při spojení "Sherlock Holmes" a "kniha", určitě se budete bavit. Vlastně bych tak trochu řekla, že nám nabízí pohled Watsona na to, jak to vypadá, když s Holmesem řeší případ, ale protože vám nechci nic víc prozradit, pochopíte to nejspíš, jen pokud si knihu sami přečtete. :) Navíc je vše zasazeno do druhé poloviny 20. století, což usnadňuje čtenáři pochopení všech souvislostí.

Samozřejmě se v knize vyskytovaly části, které byly na můj vkus příliš zdlouhavé nebo na první pohled nesmyslné. Většinou se jednalo o úvahy doktora Watsona nebo o vysvětlení celého případu, kdy se nejdříve dozvíme, co vše vraždě předcházelo, a teprve úplně nakonec jak bylo vše provedeno. Myslím ale, že je to způsobeno povahou postav. Policista je velmi "hrrr" a tomu odpovídá i jeho vyjadřování a myšlení. Doktor Watson si naopak vše rozmýšlí a nad vším uvažuje, proto vysvětlování případu je v jeho pojetí rozepsáno na několik stránek.

Závěrem bych chtěla zmínit, že tato kniha rozhodně stojí za přečtení. Najdete v ní humor i napětí, zasmějete se nad některými úvahami i se budete chytat za hlavu při některých rozhodnutích hrdinů, s postavami budete soucítit i je budete nenávidět. Řekla bych, že je to skvělá kniha na bezstarostné odpoledne na zahradě nebo po náročném dni večer u šálku čaje, kdy člověk chce prostě už jenom vypnout. Za mě kniha splnila to, co jsem od ní očekávala, a tak mi nezbývá nic jiného než ji doporučit.

Četli jste tuto knihu? Nebo jinou od Rudolfa Čechury? A nebo máte raději Sherlocka od A. C. Doyla? Těším se na vaše názory i tipy na další čtení :)

Komentáře